מהי חשיבה קטסטרופאלית? טיפול CBT יעיל ב-Catastrophization

דרג פריט זה
(16 הצבעות)
חשיבה קטסטרופלית חשיבה קטסטרופלית

 

מהי חשיבה קטסטרופלית?

איך משפיעה עלינו קטסטרופיזציה?

כיצד מטפלים בחשיבה זו באמצעות CBT?

 

מהי חשיבה קטסטרופלית? 

חשיבה קטסטרופלית, או בשמה השני 'קטסטרופיזציה', היא הנטיה לפרש אירועים באופן מוגזם, קיצוני ומרחיק לכת.

כולנו מכירים אנשים ש"עושים מעכבר הר",  שיוצאים מפרופורציית ההיגיון, ומרביתנו מסוגלים להיזכר באירועים בהם עשינו את זה בעצמנו:

מחשבות כמו "אם לא אשיג את העבודה הזו אני לא אמצא עבודה טובה אחרת בחיים", "אם לא ילך לי בדייט הזה אני אשאר בודדה לנצח", הן דוגמאות למחשבות קטסטרופליות, הנוטות לשים משקל רב מדי על אירוע בודד, שבראייה רחבה על החיים, אין לו באמת השפעה אובייקטיבית כל כך דרמטית.

 

CBT Cognitive Behavioral Therapy

 

הנוטים לחשיבה קטסטרופלית מפרשים בצורה קיצונית מאוד אירועי חיים, אשר יחוו כמתונים יותר אצל מי שאינו נוטה לעיוות חשיבה זה.

הם נוטים לדמיין השלכות מעוררות אימה לאירועים, נוטים לחשיבה פסימית מאוד, לדמיין את הגרוע מכל גם כאשר אין סיבה רציונלית לכך.

הגעתם לקליניקה הפסיכולוגית שכיחה על רקע של התמודדות עם חרדת בריאות וקשיים פסיכוסומטיים אשר מועצמים על ידי החשיבה הקטסטרופלית.

יתרה על כן, הם נוטים להכללת יתר של אירועים שליליים, "אם אכשל הפעם- אני לא אצליח לעולם", אינם מסוגלים לראות את הארעיות של המצב, ואינם מבצעים שיפוט תקין למידה בה משקף אותם ואת חייהם. הם נוטים לפחד מהחיים עצמם, לפחד מהכל, מפתחים גישה חרדתית מאוד, שלעיתים עשויה להוביל להתקפי חרדה.

הנטייה לדמיין סצנות קיצוניות מוכרת לרבים, כמו חרדה מאסונות טבע על רקע שינויי האקלים, ואינה שייכת רק לסובלים מחשיבה קטסטרופלית. כולנו חוטאים בזה לפעמים, אך לאחר ש"התקררנו" קצת- לרוב נוכל לזהות את ההגזמה, את השיפוט הלקוי, ולשנותו לשיפוט הולם סיטואציה יותר.

בניגוד לכך, אנשים בעלי נטייה לחשיבה קטסטרופלית לא מזהים בהכרח את ההגזמה, הם חווים את הפחד מהסצנה הנוראית שבדמיונם, וכל רציונליזציה שמנסים לעשות לא מפחיתה את החרדה. הם מתקשים מאוד לווסת את הרגשות המתעוררים ואת האימה שחשים, אינם מסוגלים לשנות את השיפוט המעוות שלהם לשיפוט מותאם יותר למציאות.

חשיבה קטסטרופלית שחוזרת על עצמה היא מסוכנת לנפשו של האדם. היא יכולה להביאו לכדי ייאוש, דיכאון, אובדן אנרגיה, חוסר מוטיבציה, היתקעות במקומות שלא טובים לו.

אם כל מה שאדם יכול לדמיין ולהגיד לעצמו הוא מסר שלילי, נפגעת גם המוטיבציה - אין סיבה לפעול ואין מקום לאופטימיות.

אדם הנוטה לחשיבה קטסטרופלית מתמקד במחשבות הקשות ובמקרים רבים נמנע מעשייה.

החשיבה הזו מביאה את האדם לנקודה כה שברירית והרסנית- עד שהסצנות הקשות שהוא מדמיין לעיתים מוכיחות עצמן כנכונות, על אף שכלל לא היו אמורות להיות. התופעה מוכרת כנבואה שמגשימה את עצמה.

במקרים בהם החשיבה הקטסטרופלית אכן משתלטת על חיי האדם וגוררת התנהגות הרסנית, או היעדר התנהגות, יש מקום לנסות ולשנות אותה. ישנן שיטות של טיפול נפשי שעשויות לסייע רבות במקרים כאלה, כאשר אחת המתאימות ביותר היא טיפול קוגניטיבי התנהגותי - CBT.

טיפול CBT, טיפול קוגניטיבי התנהגותי מושתת על ההנחה שהקשיים מהם סובל האדם נובעים מאמונות שגויות בהן מחזיק, ממבני מחשבה לא אדפטיביים עבורו, היוצרים התנהגות הרסנית. לכן, הטיפול מתמקד בשינוי דפוסי החשיבה הבעייתיים, והחלפתם בדפוסים אחרים ומותאמים יותר למציאות חייו של האדם, אשר בתורם יובילו להתנהגות אדפטיבית יותר.

במקרה של חשיבה קטסטרופלית, בכוחו של טיפול CBT לסייע לאדם לערער על מבנה החשיבה הקטסטרופלי ההרסני שלו, ולהקנות לו דרכים נוספות לפרש את אירועי חייו.

חשיבה קטסטרופלית היא טבעית בעיקר בזמן הראשון לאחר שאירע אירוע. בהלה לאחר כישלון, פרידה או פיטורין היא טבעית, לגיטימית ואפילו בריאה, אך היא צריכה לחלוף לאחר זמן מסוים של עיכול ועיבוד ההתרחשות.

כאשר היא לא חולפת, והיא מפריעה לאדם לממש את עצמו, להאמין בעצמו או בעולמו- חשוב שלא להיכנע לה, וללמוד כיצד להתמודד עימה.

 

 

צרו עמנו קשר להכוונה

למטפל CBT מומחה ליד הבית,

לטיפול איכותי ובעלות של 330 ש״ח,

במכון טמיר תל אביב

או בקליניקות העמיתות ברחבי הארץ

 

072-3940004

 

 

 

 

 

כתיבה: איתן טמיר, MA, ראש המכון 

מקורות:

 

 

 

 

Dobson D, Dobson KS. Evidence-Based Practice of Cognitive Behavioural Therapy. Guilford Press; 2009

 

 

Emily Moore, Heather Adams, Tamra Ellis, Pascal Thibault & Michael J. L. Sullivan (2018) Assessing catastrophic thinking associated with debilitating mental health conditions, Disability and Rehabilitation, 40:3, 317-322

 

 

Seto, H., & Nakao, M. (2017). Relationships between catastrophic thought, bodily sensations and physical symptoms. Biopsychosocial Medicine, 11, 28

 

 

https://www.medicalnewstoday.com/articles/320844.php

 

 

http://cogbtherapy.com/cbt-blog/cognitive-distortions-definition-of-catastrophizing

 

 

https://psychcentral.com/lib/what-is-catastrophizing/

 

 

 

 

השאר תגובה

מה דעתך? מוזמנים להגיב!

שיחת הכוונה לקבלת המלצה על הפסיכולוג/ית שלך:


הכניסו את הטלפון שלכם ואנו ניצור עמכם קשר בהקדם


השאר טלפון(*)

מס׳ הטלפון אינו תקין

אימות

חובה





מה בא לך לקרוא היום?

דברו איתנו עוד היום להתאמת פסיכולוג או פסיכותרפיסט בתל אביב ובכל הארץ! צור קשר

מכון טמיר הוא מוסד מוכר ע״י מועצת הפסיכולוגים ומשרד הבריאות להסמכת פסיכולוגים קליניים

רח' יגאל אלון 157 ת״א, 6745445 

972-72-3940004

info@tipulpsychology.co.il 

פרטיות ותנאי שימוש באתר
הצהרת נגישות

 

© כל הזכויות שמורות למכון טמיר 2019