האם אני מכור לשוקולד? הייתכן שאתה Chocoholic עם תלות בקקאו?

התמכרות לשוקולד

 

הפסיכולוגיה של השוקולד

 

מתמודדים עם התמכרות לשוקולד?

איך מזהים ואיך מצמצמים את התלות?

 

 

יש דבר כזה התמכרות לשוקולד?

לא רבים יודעים כי התמכרות לשוקולד יכולה לחרוג מפינוק ומשאלה לנחמה רגעית, כי אם לבעיה של ממש.

התמכרות לשוקולד עשויה להפוך להתמכרות לכל דבר, הגורמת לתלות מסוימת באכילת שוקולד, לבעיות בריאותיות ולעיתים- להפרעה בשגרת החיים.

 

כן, כל מי שביקר בחנות של M & M ויצא עמוס בשקיות ומתקני אחסון ייחודיים לעדשים של החברה, יודע שהם בקושי מחזיקים מעמד עד החזרה למלון ?

 

נסייג ונפרגן כמובן:

אכילה מופרזת של ממתקי הקקאו אינה עונה להגדרה הקלינית של התמכרות ולרוב אינה מצריכה טיפול נפשי , אבל כמו בכל דבר, ההגזמה מיותרת.

 

 

שוקולד מריר והפחתת דיכאון

יתירה מכך, מחקר שפורסם באוגוסט 2019 בכתב העת Depression & Anxiety, ולא קיבל מימון מיצרני שוקולד, מצא קשר חיובי בין צריכת שוקולד מריר לבין שיעור נמוך של דיכאון.

לאורך השנים, המדע בחן את היעילות של שוקולד בשינוי חיובי של מצבי רוח, אולם התוצאות יצאו תמיד מעורבות וקצת מבלבלות. המדענים במחקר שלנו, לעומת זאת, שלטו היטב במשתני האוכלוסיה במדגם, שיצרו את הבלבול - משקל , גובה, מצב משפחתי, השכלה, מוצא אתני, הכנסה כלכלית והשכלה אקדמית, עישון ומצבים בריאותיים אחרים, כמו סכרת או תת-משקל.

לאחר מכן, הם דלו תוצאות של סקר נרחב, עם למעלה מ-13,000 משתתפים בני עשרים ומעלה, לגבי צריכת שוקולד ומצב נפשי.

הממצאים מרתקים:

למרות שלא נמצא קשר בין צריכה כללית של שוקולד לבין תסמיני דיכאון מופחתים, כאשר מדובר בשוקולד מריר, התמונה שונה ומעודדת עד מאוד - 

נבדקים שדיווחו על צריכת שוקולד מריר היו בעלי סיכויים נמוכים ב -70% לדווח על תסמינים דיכאוניים רלוונטיים מבחינה קלינית, לזאת בהשוואה לנבדקים במחקר שלא דיווחו על צריכת שוקולד. 

 

 

מה ממכר בשוקולד?

בשוקולדים מסוימים קיימים חומרים ממכרים כמו קפאין, מגנזיום ותרכובת אלקלואיד, חומרים המוכרים לנו מאלכוהול ומקפה, וממכרים מאוד כשלעצמם.

יחד עם אלה, השוקולד מפעיל הורמונים במוח היוצרים הנאה, כמו גם סוכר- חומר ממכר כשלעצמו, אשר עשוי ליצור שינוי זמני משמעותי במצב הרוח.

לצד החומרים היוצרים התמכרות פיזית לשוקולד, יש את ההתמכרות הנפשית אליו. עבור רבים, שוקולד הוא רגע של נחמה ביום עמוס, הוא טעים, מתוק ועונה על המון צרכים של האדם. בכוחו לשנות מצב רוח, להרגיע ולשמח. 

 

אז איך נדע שאהבתנו הנאמנה לשוקולד, שהיא הכי אנושית וברורה מאליה, הפכה למוגזמת?

 

 

אילו התנהגויות עשויות לרמוז שהפכנו מכורים לשוקולד?

  • כשאנו חשים זקוקים לשוקולד בזמנים מסוימים במהלך היום, בבוקר, בערב, לאחר ארוחה ולפני השינה. כשאנו מפתחים הרגלים סביבו וטקסים סביבו, כאשר הוא חלק קבוע משגרת יומנו ובהיעדרו, אנו חשים חוסר נוחות והזדקקות. 

  • כאשר הוא נמצא עימנו תמיד, "למקרה שנצטרך". כלומר, כשאנו מקפידים לשמור על השוקולד בהישג ידנו תמיד, כאשר תמיד יש שוקולד איתנו מתוך מחשבה שאולי נזדקק לו, ובעיקר כשאנו רואים שתמיד נמצא סיבה בגללה אנו זקוקים לו בסוף - יש מצב שפיתחנו בו תלות. 

  • כאשר מצב בו אין שוקולד בהישג ידנו גורם לנו לחוסר נוחות, בהלה, ומקשה על המשך שגרת היום - זהו רמז משמעותי לכך שהצורך בשוקולד יצא מגבול הטעם הטוב.

  • כאשר מצב רוחנו תלוי בצריכת השוקולד. כלומר, כשאנו סובלים ממצב רוח ירוד או מעצבנות בהיעדר שוקולד, ושמחה והתרוממות רוח לאחר צריכתו.

 

 

מה הבעיה בהתמכרות לשוקולד?

רבים כלל לא מבינים מה רע בהתמכרות לשוקולד, כמו שאינם מבינים מה רע בהתמכרות לקפה.

קודם כל, חשוב לזכור שאכילת שוקולד במינונים גבוהים אינה בריאה.

שוקולד מורכב כולו מפחמימות וסוכרים ועשוי ליצור בעיות בריאותיות משמעותיות.

חשוב גם לדעת שהסיכון שבצריכת שוקולד מוגזמת גדל ככל שמתבגרים.

מעבר לפן הבריאותי, התמכרות ותלות במשהו לעולם איננה בריאה ונכונה לאדם. מצב בו הוא אינו יכול להסתדר בכוחות עצמו, וזקוק לחומר חיצוני על מנת לתפקד באופן תקין ולשמור על מצב רוח מאוזן, איננו מצב בריא.

 

התמכרות לשוקולד, בדומה להתמכרות לספורט, היא הרבה יותר אופטימית והרבה פחות מורכבת מהתמכרויות אחרות, בעיקר מהסיבה שהיא אינה בהכרח מצריכה התערבות מקצועית של טיפול פסיכולוגי בהתמכרויות, ובמקרים רבים ניתנת לפתירה באופן עצמאי.

 

 

איך "נגמלים" משוקולד?

  • להימנע ממנו. בשלב ראשון, חשוב להפסיק לצרוך שוקולד. הדבר מצריך הרבה כוחות נפש, וניתן להיעזר בכך שפשוט לא מכניסים שוקולד הביתה, לא נכנסים למקומות בהם ניתן לרכוש אותו, ומסתייעים בקרובי משפחה ובחברים לתמיכה ולחיזוק בכך. ההימנעות משוקולד תפחית בהדרגה את ההתמכרות הפיזית אליו, וכך גם את ההתמכרות הנפשית. האדם ילמד שביכולתו לשלוט במצב רוחו גם בהיעדר שוקולד, מה שבהדרגה יפחית את התלות בו. 

  • עבודה עצמית. כלומר, הבחנה בין הזדקקות לשוקולד לבין הרצון לצרוך אותו, הבחנה בין חוסר יכולת לתפקד בהיעדרו לבין רצון עז ליהנות ממנו. העבודה המנטלית עשויה ליצור שינוי משמעותי בתפיסת האדם את השוקולד, ואת הסיבות בגללן חש כה זקוק לו. במידת הצורך, ניתן להיעזר בטיפול קוגניטיבי התנהגותי חד וקצר ולנצח במהירה את התלות שלכם. 

  • לחפש אחר תענוגות אחרים. את הכיף, הפינוק והנחמה שמספק השוקולד, ניתן למצוא במקומות אחרים. מדובר בחיפוש כיפי, ששום רע לא יכול לצאת ממנו. זאת עם סייג אחד- חיפוש אחר תענוגות בריאים בלבד. ניתן לנסות לצרוך פירות, אגוזים, גרעינים, נשנושים בריאים אחרים. עם זאת, חשוב לזכור ששום דבר אינו בריא במינונים קיצוניים. 

  • לבסוף, ובניגוד לכל התמכרות אחרת- ניתן לחזור לצרוך שוקולד. השלב הסופי בגמילה מוצלחת לאחר התמכרות לשוקולד היא לחזור לצרוך אותו, אך הפעם במינונים מקובלים ובריאים. בניגוד לכל התמכרות אחרת, בה ההמלצה היא להימנע מהחומרים הממכרים באופן מוחלט, מרבית המכורים לשעבר לשוקולד יכולים ללמוד לצרוך אותו באופן מתון ואדפטיבי, ולכן- אין סיבה להימנע מכך.

התמכרות לשוקולד נראית זניחה לעומת התמכרות לאלכוהול או לסמים, והיא אכן כך. עם זאת, אל לנו לזלזל בה. בריאות גופנו, במיוחד בחיים הבוגרים, הינה חסרת תחליף והרת גורל עבורנו. התמכרות לשוקולד עלולה להיות הרסנית עבור גופינו ולכן- לא כדאי לוותר לעצמנו על הגמילה ממנה.

 

 

 

מקורות:

  

Jackson, SE, Smith, L, Firth, J, et al. Is there a relationship between chocolate consumption and symptoms of depression? A cross‐sectional survey of 13,626 US adults. Depress Anxiety. 2019; 1– 9.

 

Katz, D. L., Doughty, K., & Ali, A. (2011). Cocoa and Chocolate in Human Health and Disease. Antioxidants & Redox Signaling, 15(10), 2779–2811

 

Nehlig, A. (2013). The neuroprotective effects of cocoa flavanol and its influence on cognitive performance. British Journal of Clinical Pharmacology, 75(3), 716–727

 

Rose N. Koperski S. Golomb BA. Mood food: chocolate and depressive symptoms in a cross-sectional analysis. Arch Intern Med. 2010;170:699–703. 

 

Scholey AB. French SJ. Morris PJ. Kennedy DO. Milne AL. Haskell CF. Consumption of cocoa flavanols results in acute improvements in mood and cognitive performance during sustained mental effort. J Psychopharmacol. 2010;24:1505–1514.

 

 

השאר תגובה

מה דעתך? מוזמנים להגיב!

שיחת הכוונה לקבלת המלצה על הפסיכולוג/ית שלך:


הכניסו את הטלפון שלכם ואנו ניצור עמכם קשר בהקדם


שם מלא(*)

חסר שם מלא

השאר טלפון(*)

מס׳ הטלפון אינו תקין





לאן ממשיכים מכאן?

דברו איתנו עוד היום להתאמת פסיכולוג או פסיכותרפיסט בתל אביב ובכל הארץ! צור קשר

מכון טמיר הוא מוסד מוכר ע״י מועצת הפסיכולוגים ומשרד הבריאות להסמכת פסיכולוגים קליניים

נחלת יצחק 32א׳, תל אביב יפו, 6744824

072-3940004

info@tipulpsychology.co.il 

פרטיות ותנאי שימוש באתר

הצהרת נגישות

שעות פעילות:

יום ראשון, 9:00–20:00
יום שני, 9:00–20:00
יום שלישי, 9:00–20:00
יום רביעי, 9:00–20:00
יום חמישי, 9:00–20:00
 

© כל הזכויות שמורות למכון טמיר 2024