מהי קבלה רדיקלית בטיפול דיאלקטי התנהגותי?Radical Acceptance

דרג פריט זה
(23 הצבעות)
קבלה רדיקלית קבלה רדיקלית

 

מהי קבלה רדיקלית?

Radical Acceptance

 

קבלה רדיקלית

קבלה רדיקלית היא מיומנות פסיכולוגית מהותית וחשובה ביותר, אשר מתבטאת בקבלה קיצונית של המציאות ברגע הנוכחי, כהוויתה, קבלה חד-משמעית שיש בה ״הרכנת ראש״ מול הגורל בהווה, מול מציאות חיים נתונה.

תרגול קבלה רדיקלית יעזור לך לקבל כאב הכרחי, להפחית סבל לא הכרחי ולשפר משמעותית את איכות החיים.  

כשאנחנו מנסים להשיג תחושת שליטה על כאב, או להילחם נגד סיטואציות או רגשות שאין בידינו לשנות, המאמץ יוביל לא אחת להעצמה של סבל.

יש בחיינו שפע מצבים ונסיבות שמערערים את הוויסות הרגשי שלנו: למשל, כעס שדורש שליטה וניהול, רגע לפני התקף זעם מתפרץ או משאלה מיידית למימוש דחפים, תשוקות ומאוויים שמושכים אותנו לעבר כל התנהגות שתרגיע ותחזיר לאיזון.

מכיוון שבמצבים רבים אין שום דבר יעיל לעשות, אנחנו פשוט יורים לכל הכיוונים, תוך שימוש בהתנהגויות הרסניות ופוגעניות, בהן מופנים רגשות קשים פנימה או החוצה: קריסה להתמכרות ישנה, פגיעה עצמית, דיכאון, אובססיה, משלוח מייל משתלח, עזיבה דרמטית או כל אקט אחר שמחיריו ניכרים ביום שאחרי.

קבלה רדיקלית היא אחת המיומנויות בפרוטוקול של טיפול דיאלקטי התנהגותי, במסגרת מודולה שנקראת עמידות במצוקה

 

RADICAL ACCEPTENCE

משברים רגשיים מיידיים 

מצבי קיצון רגשיים צפים אל פני השטח, אצל כולנו, בצמתי חיים עמוסים רגשית, כאלו המחייבים התבוננות ועיכוב התנהגות.

למשל, צורך לקבלת החלטה על שינוי קריירה לאחר שהתנסינו בעבודה לא מספקת, או פרידה מבן זוג בקשר הרסני בעקבות מסקנה מבורכת שנחצו כל הקווים האדומים.

אבל יש גם מצבים נורמטיביים, הרבה פחות דרמטיים, בהם הרגשות כל כך מציפים מבפנים, שהמחשבה המיידית דוחפת אותנו לעשות משהו כדי להירגע.

עם מצבים משבריים כאלה אנו נפגשים מעת לעת, אך משוכנעים באותו רגע שהאדמה עומדת להיפער תחת רגלינו.

דווקא ב'מצבי משבר' רגשיים חשוב לעצור.

לפעמים חוסר האונים כל כך חזק, שכל פעולה התנהגותית עלולה רק להחריף את המצב ולסבך אותו, בטח לא לפותרו.

 

קבלה רדיקלית מיומנות DBT

 

לפעמים כוח רצון חזק לא עובד לטובתך.

מאבק עיוור על צדק או מאמץ עילאי לשנות ל"כן" תשובה שהיא "לא" עלולים רק להחמיר את המצב.

לפעמים נדרש אומץ פנימי עצום כדי לגייס את הנכונות להסתגל לשינוי במקום להיאחז בעקשנות ב"אמת" שלך ולהיכנס לפינות שאם לא יסבכו אותך יותר, יותירו אותך עם פחות כבוד עצמי.

כשאת מבינה שמשהו לא מסתדר לך בדייטים וניסית לשלוט לשווא בכל המשתנים, קחי בחשבון שקורה משהו מעבר לראייתך. קבלי את המצב, אחר כך חשבי מה עושים.

כשהשופט שורק לפנדל נגד קבוצתך, בלע את הרוק ותראה לשוער שאתה סומך עליו שיעשה הכי טוב שהוא יכול.

קבלה רדיקלית מציעה לנו לעבוד קשה וללמוד כיצד לפתח שליטה עצמית התנהגותית, וליישם אותה במצבים בהם "מוכרחים לעשות משהו", כל דבר, כדי לפתור את המצב.

במציאות, הברירה היעילה (והיחידה) הנתונה בידינו היא אופן ההסתכלות על המצב וקבלתו כמציאות חדשה ונתונה בחיים, שמתוכה נוכל לצמוח ולהתגייס לקראת שינוי אפשרי.

שימו לב:

קבלה רדיקלית היא לא רפיון ידיים וכניעה, אלא ריכוז המאמץ באופן יעיל בקבלה מלאה של המצב, במטרה לאזור כוחות לקראת שינוי שיגיע לאחר מכן.

קבלה רדיקלית היא גם לא הסכמה מלאה עם העובדות. היא רק מתייחסת לרגע המשבר הנוכחי, בו אנחנו מוצפים רגשית ומועדים לטעות. אחרי שנקבל, נוכל לדבר על שינוי.

 

נשמע פשוט נכון?

 

האמת היא שקבלה רדיקלית היא אחד האתגרים המורכבים ביותר בטיפול דיאלקטי התנהגותי, בגישה הבודהיסטית ובחיים בכלל.

 

 

קבלה רדיקלית ב-DBT

כמה מילים קצרצרות על DBT:

שיטת DBT משלבת טכניקות טיפוליות התנהגותיות עם עקרונות חיים בודהיסטיים, שני קטבים אותם חיברה יחד פרופ' מארשה לינהאן. השיטה נחשבת כיום למודל מוביל בפסיכותרפיה מבוסס ראיות, המיועדת להתמודדות עם הפרעות על ספקטרום הוויסות הרגשי.

בשיטת DBT קיימות 4 מודולות של מיומנויות, כאשר המודולה הרלוונטית ביותר במקרים של "משבר" נקודתי היא מיומנויות עמידות במצוקה (Distress Tolerance Skills).

 

הגל השלישי בטיפול קוגניטיבי התנהגותי אימץ אליו את רעיון הקבלה הבודהיסטי, תוך שהוא מתפייס עם המאבק המאומץ של מומחי הדור השני ב-CBT. אלה הזיעו במטרה לנצח מחשבות שליליות, אמונות חבלניות וסכמות פנימיות, מושגי יסוד של אהרון בק, אשר פיתח את שיטת ה-CBT.

 

RADICAL ACCEPTENCE DBT

קבלה רדיקלית בזמן אמת

פרופ' מארשה לינהן מספרת על חוויה טראומטית אישית שחוותה בישראל, כאשר ביקרה בארץ להכשרת מטפלים על שיטת DBT.

השנה הייתה 2006, אוגוסט, חם - תרתי משמע. מפגש ההדרכה התקיים באזור הצפון, בין אזעקה לאזעקה בעיצומה של מלחמת לבנון השניה.

 

מארשה מספרת על סיטואציה בה נסעה ברכבה השכור, לבדה, ולפתע, אזעקה!

 

היא נבהלה ונתפסה חרדה משתקת, אך במקום להתמסר לאימה ולדאגות קטסטרופליות לגבי העתיד, רגע לפני שנשמעות נפילות הטילים המתקרבות, היא בחרה להשתמש במיומנות של קבלה רדיקלית, כלי שפיתחה כחלק מהמודולה של עמידות במצוקה.

מארשה התאמצה בכל מאודה למקד את עצמה בתרגול מיינדפולנס, תוך שהיא נושמת ועוברת על 3 השלבים - התבוננות, תיאור והשתתפות.

ואז, כאשר סיימה, זינקה אל תוך הרגע הנוכחי, אל תוך ההווה שדרש ממנה להתקדם עם המכונית לעבר גשר קרוב ולהמתין לבאות.

 

למעשה, היא קיבלה באופן רדיקלי את המצב בו היא נמצאת, תיקפה את התחושות הגופניות, הרגשות והמחשבות המחרידות שחוותה ורק לאחר מכן התפנתה לתכנן ב"תודעה נבונה" (Wise Mind) את צעדיה הבאים בדקות הקרובות.

 

ככה. אני הכי אוהב אנשים שמיישמים את מה שהם כותבים...

(הסיפור מתוך הרצאה של פרופ' מארשה לינהן - במסגרת הכשרה מתקדמת בטיפול DBT, בה השתתפתי בניו יורק, אפריל 2016)

 

איתן טמיר

 

 Marsha Linehan and Eitan Tamir

פרופ' מארשה לינהן  ואיתן טמיר -

ארוחת ערב בביתה של פרופ' אנדרה איוונוף, מנהטן 2016

 


בגישת 12 הצעדים הבריקו עם תפילת השלווה, המתארת את הבקשה העמוקה להבין - האם יש טעם במאבק על שינוי או שנדרש אומץ כדי לקבל את אוזלת היד?

 

אֵלִי, תֵּן בִּי אֵת הַשַּלְוָוה - לְקָבֵּל אֵת הַדְּבָרִים שֶאֵין בִּיכוֹלתִּי לְשַנוֹתָם,

אֶת הָאוֹמֶץ - לְשַנוֹת אֵת אֲשֶר בִּיכוֹלתִּי,

וְאֵת הַתְּבוּנָה - לְהַבְדִיל בֵּינֵיהֶם.

 

 

mindfulness in DBT Therapy

 

קבלה רדיקלית מבוססת על ההבנה הזו: אי קבלה של הכאב הוא בדיוק מה שמביא לפתחנו את הסבל הרב ביותר.

חשוב להדגיש שמהות הטכניקה איננה לבטל את הכאב אלא לשנות את אופן ההתייחסות שלנו כלפיו.

כשארוע או רגש יוצאים משליטתנו, המאבק נגד אותו ארוע או רגש יגרום אולי לתחושת הקלה זמנית, אך בסופו של דבר הוא רק יגביר את הסבל.

המאבק המיותר יכול להתבטא באמצעות דחיית ההתמודדות, הכחשה, לחימה במצב או הקהיית הרגשות שעולים ממנו, למשל באמצעות התמכרות, שתיית אלכוהול מוגזמת או אכילה מופרזת וכפייתית.  

הדרכים הללו אינן עוזרות לשנות את המצב, שכן המצב אינו בשליטתנו, הן רק מסבות לנו סבל בטווח הארוך ומחירים שעלולים להתכנס לטראומה של ממש.

 

מרשה לינהן מספרת בקצרה

ובכנות על התהליך האישי המדהים

שעברה במנזר בודהיסטי בהודו,

בדרכה לפיתוח המיומנות

של קבלה רדיקלית בטיפול DBT:

 

 

 למתעניינים/ות -

אנו מקימים בקרוב

קבוצה חדשה

למיומנויות DBT בתל אביב.

 

הקבוצה מיועדת לאוכלוסיה נורמטיבית -

אנשים מתפקדים

המתמודדים עם קשיי ויסות רגשי

 

ניתן לפנות אלינו באתר או טלפונית.

 

  

 

 

 

לסיום, אריק לביא מזכיר לכולנו בקולו המהדהד,

שלפעמים קורים דברים לא רצויים פשוט כדרך חיים,

כמציאות בלתי נמנעת

("זה קורה", מילים ולחן של שמוליק קראוס): 

 

 

 

לקריאה נוספת על טיפול דיאלקטי התנהגותי:

https://www.tipulpsychology.co.il/therapy/adults/dbt.html

 

 

 


מקורות:

The Dialectical Behavior Therapy Skills Workbook for Anger - Using DBT Mindfulness and Emotion Regulation Skills to Manage Anger By: Alexander L. Chapman PhD, RPsych, Kim L. Gratz PhD, Marsha M. Linehan PhD, ABPP, 2015. New Harbinger Publications.

https://psychcentral.com/blog/what-it-really-means-to-practice-radical-acceptance/

https://www.dbtselfhelp.com/html/radical_acceptance_text.html

https://www.therapistaid.com/therapy-worksheet/dbt-distress-tolerance-skills

https://www.coursesites.com/webapps/Bb-sites-course-creation-BBLEARN/courseHomepage.htmlx?course_id=_400442_1

http://m.huffpost.com/us/entry/us_592da801e4b0a7b7b469cd99

 

 

השאר תגובה

מה דעתך? מוזמנים להגיב!

שיחת הכוונה לקבלת המלצה על הפסיכולוג/ית שלך:


הכניסו את הטלפון שלכם ואנו ניצור עמכם קשר בהקדם


השאר טלפון(*)

מס׳ הטלפון אינו תקין

אימות

חובה





מה בא לך לקרוא היום?

דברו איתנו עוד היום להתאמת פסיכולוג או פסיכותרפיסט בתל אביב ובכל הארץ! צור קשר

מכון טמיר מוכר ע״י מועצת הפסיכולוגים כמוסד שמכשיר ובוחן מתמחים בפסיכולוגיה קלינית

רח' יגאל אלון 157 ת״א, 6745445 

972-3-6031552

info@tipulpsychology.co.il 

פרטיות ותנאי שימוש באתר
הצהרת נגישות

 

© כל הזכויות שמורות למכון טמיר