קשיי הסתגלות | סימנים של הפרעת הסתגלות והתמודדות עם שינויים

דרג פריט זה
(16 הצבעות)
קשיי הסתגלות - תסמינים וטיפול נפשי קשיי הסתגלות - תסמינים וטיפול נפשי

מהי הפרעת הסתגלות

איך מתמודדים עם קשיי הסתגלות?

 

הסתגלות לשינויים ומעברים בחיים

אחד האתגרים הכי קשים במציאות חיינו הוא שאנו נאלצים לחוות שינוים רבים. עונות משתנות, אנשים באים והולכים, אנשים שהיו משמעותיים בחיינו הלכו לעולמם, נערים בגרו והם מתגייסים לצבא, הנה הם בטירונות. אנשים מתחתנים, מתגרשים, מביאים ילדים, מתחילים ללמוד, מסיימים ללמוד, מתחילים עבודה חדשה והנה, כבר ממשיכים הלאה בחיוך לעבודה הבאה, אולי כזו שמחייבת רה-לוקיישן ומחייבת הסתגלות. והנה עוד שלב חדש בחיים כמו יציאה לגמלאות או "הקן המתרוקן" (השלב שבו הילדים גדלים ועוזבים את הבית).

חיים. 

גם אם הכל בסדר, טפו טפו, שינוי הוא עדיין הדבר הקבוע היחיד בעולמנו... 

אלא ששינוי מעורר בדרך כלל לחץ ומתח נפשיים, ולכן קרוב לוודאי שגל של לחץ נפשי לא יאחר להגיע - אין טבעי ונורמלי מזה. 

הפסיכולוגיה מחפשת את הגבול בין התמודדות נורמטיבית עם שינוי שמכתיב מציאות חדשה לבין קשיי הסתגלות פסיכולוגיים שניתן להגדירם כהפרעה שדורשת ייעוץ פסיכולוגי. כמו תמיד, הגבול דק ומטושטש. ברור לנו שכל שינוי בשגרת החיים, בעיקר שינויים שליליים אבל גם חיוביים, מחייבים גמישות פסיכולוגית ומאמץ נפשי.

מתי אנחנו יכולים לחשוד שתמו "ימי החסד" של תקופת הסתגלות נורמטיבית ושבמקומה צצה תופעה מדאיגה שמסמנת על בעיה שדורשת עזרה?

על זה המאמר. 

 

 

קשיי הסתגלות אבחון תסמינים וטיפול

 

 

אבחון של הפרעת הסתגלות

 

האבחנה של הפרעת הסתגלות כוללת כמה קריטריונים לפי DSM-5 - ספר האבחנות הפסיכיאטרי שכולנו מקבלים כמטופלים, פסיכולוגים ופסיכיאטרים: 

תסמינים שמופיעים 3 חודשים לאחר אירוע מלחיץ, כאשר ההפרעה עצמה היא סוג של מטריה דיאגנוסטית עבור הפרעות נפשיות אחרות, אפשר אפילו לכנות אותה הפרעה נפשית זמנית.

כדי לאבחן הפרעת הסתגלות נדרשים 1 או יותר מההתנהגויות או התסמינים הבאים:

  • מצוקה נפשית שחורגת מהפרופורציה של עוצמת האירוע המדובר. כל שינוי הוא קשה, אבל כאשר התגובה מופרזת באופן קיצוני, נדרשת עזרה מקצועית. הרעיון הוא שהפרעת הסתגלות מאובחנת רק כאשר עוצמת המצוקה עולה על המצופה מאדם שמגיב באופן נורמטיבי לגורם הלחץ. למשל, אם אתם חווים פרידה רומנטית קשה, או אובדן הורה, סביר מאוד להניח שתחוו מצוקה רגשית משמעותית למשך תקופה מסוימת. זו עדיין לא הפרעת הסתגלות, זו תגובה נורמלית. כמובן שמתייחסים כאן להבדלים בין-תרבותיים. 

     

  • פגיעה משמעותית בתפקוד החברתי, התעסוקתי או בתחומים תפקודיים אחרים  - מדובר באינדיקטור הכרחי שמופיע כמעט בכל אבחון של הפרעה נפשית.
  • המצוקה אינה נובעת מהפרעה נפשית קיימת. אם היא קשורה למצבים מנטליים קיימים, הפרעות חרדה נניח, סביר שלא ניתן יהיה להתייחס אל הבעיה כקושי בהסתגלות לאירוע נקודתי, אלא כהרחבה של הפרעת החרדה. אותו דבר לגבי הפרעות אישיות, או דיכאון קליני.
  • התסמינים אינם קשורים לאובדן, שכול או אבל - גם כאן, עיבוד אבל הוא תהליך נורמטיבי, משברי אפילו, שעוצר את הכל. זה עדיין לא הופך את ההתמודדות להפרעה נפשית. אגב, מתמודדים עם אבל מושהה או אבל פתולוגי, נכנסים כבר לקטגוריה אבחונית שהיא סיפור שונה לגמרי. 
  • התסמינים מופיעים עד 6 חודשי ממועד האירוע - נניח שהילד התגייס לצה"ל באוגוסט? עד פברואר אמורים קשיי ההסתגלות לצבא לחלוף, בעיקר עקב התרגלות לאתגרי השינוי הנדרשים במערכת הצבאית ויציאה מההלם ההתחלתי (שבאמת קשה לעכל אותו).  אחרי 6 חודשים, בפברואר, מדובר כנראה בבעיה אחרת, אולי זו לא בעיה פסיכיאטרית, אולי בכלל מדובר על בעיית מוטיבציה. אבל אם אנחנו בתחום של מצוקות נפשיות ואבחון שלהן, הרי שבמקרים רבים של התמשכות קשיי ההסתגלות לצה"ל, ייתכן שמדובר כבר בהפרעת דחק-פוסט טראומטית (PTSD). מה שמבחין בין שתי ההפרעות הוא לא רק משך ההתמודדות, אלא גם מידת החומרה (הפרעת PTSD מערבת בדרך כלל חשיפה לאירוע טראומטי מסכן חיים - של המתמודד או של אדם אחר בסביבתו).

האבחון מתקיים באמצעות ראיון קליני, אבחון פסיכולוגי, שאלונים תקפים (כמו ADNM-5 מקוצר - שאלון הפרעת הסתגלות), ומתבצע על ידי פסיכולוגית קלינית או פסיכיאטרית מומחית.

 

 

 

 Adjustment Disorder DIAGNOSIS and TREATMENT

 

מתי צריך להתחיל לדאוג?

בואו נתייחס כדוגמא לקשיי הסתגלות במקרה של אובדן אדם יקר שנפטר: 

  • הימנעות -  כאשר המתמודד מפגין הימנעות מתמשכת ממגע עם רגשות קשים, מביטוי של רגשות קשים ואפילו מאזכור שם האדם שנפטר, הימנעות מהגעה להלוויה ולאזכרה, עיסוק כפייתי בפעילויות מסיחות דעת- כל אלה עלולים להצביע על בעיה פסיכולוגית. ההימנעות יכולה להיראות מועילה כי היא מפחיתה חרדה וכאב נפשי בטווח הקצר, אך היא מגבירה את הסיכון לבעיות פסיכולוגיות וגופניות בהמשך הדרך.
  • אי חזרה לתפקוד  - קושי עצום ומתמשך לחזור לתפקוד המוכר לאחר האירוע הקשה מהווה אף הוא סימן אזהרה.
  • קשיים גופניים - פיתוח של בעיות, כאבים וסימפטומים גופניים שלא הופיעו טרם האירוע. 
  • אימפולסיביות בקבלת החלטות - בניגוד להתנהלות הנורמטיבית של המתמודד נוצר שינוי בתהליך קבלת ההחלטות, אפילו כאשר לא מדובר על החלטות הרות-גורל. קבלת ההחלטות מקבלת אופי אימפולסיבי מדי (פזיז) או אובססיבי מדי (מהוסס). 

 

 

 

 

השינויים המלחיצים ביותר בחיים

מחקרים פסיכולוגיים לאורך השנים הביאו להבנה לגבי מהם השינוים המלחיצים ביותר בחיינו. שינויים אלה מופיעים בסולם הייחודי למדידת השפעתם של גורמי לחץ לאורך החיים: Holmes and Rahe Stress Scale

האם אי אלו מהשינויים המפורטים ברשימה רלוונטי לגבייך?

לכל שינוי ברשימה יש ערך במספר המציין את רמת הלחץ שהוא מביא איתו וחשוב להבין שגם שינויים חיוביים, כמו נישואים או הישגים אישיים יוצאי דופן, מהווים גורמי לחץ בעלי השפעה. כאשר מצרפים את הערכים של השינויים מתקבל ציון. אם הציון הינו 40 ומעלה כדאי לשקול טיפול פסיכולוגי. במידה והציון הינו 60 ומעלה טיפול מומלץ במידה רבה מאד.

 

אירועי חיים מלחיצים - Holmes and Rahe Stress Scale

מוות של בן משפחה מקרבה ראשונה 100
גירושים 73
שהייה בכלא 63
מוות של בן משפחה קרוב (שאינו מקרבה ראשונה) 63
פציעה או מחלה קשה 53
נישואים 50

פיטורים מהעבודה 47
פרישה מהעבודה 45
שינוי במצב הבריאותי של חבר משפחה 44
הריון 40
קשיים ביחסי מין 39
חבר משפחה חדש 39
הסתגלות מחדש למצבים שונים בעסקים 39
מוות של אדם קרוב 37
שינוי מקצוע 36
שינוי במספר הוויכוחים עם בן משפחה מדרגה ראשונה 35
משכנתא  31
עיקולים עקב משכנתא או הלוואה 30
שינוי בתחומי אחריות בעבודה 29
בן או בת שעוזבים את הבית 29
קשיים עם הבעל או האשה 29
הישגים אישיים יוצאי דופן 28
בן משפחה מקרבה ראשונה מתחיל או מסיים במקום עבודה 26
התחלה או סיום לימודים 26
שינוי בתנאי המחייה 25
שינוי בהרגלים אישיים (של האדם עצמו או משפחתיים) 24
קשיים עם המנהל בעבודה 23
שינוי בשעות העבודה או בתנאים 20
מעבר בין בתי ספר 20
שינוי בפעילות הקהילתית 19
שינוי בפעילויות החברתיות 18
משכנתא או הלוואה בסכום בינוני 17
שינוי בהרגלי השינה 16
נופש 13
שינוי בהרגלי האכילה 13
תקופת החגים 12
הפרה מינורית של החוק 11
שינוי במקום המגורים 20
שינוי במספר המפגשים המשפחתיים 15

 

 

טיפול 

טיפול פסיכולוגי מתאים  יכול לסייע לאדם להביא לשינויים בעצמו שיסייעו לו להסתגל לשינוים המתרחשים בסביבתו. הטיפול יכול לסייע לאדם להיות יותר במודעות לנקודות החוזק שלו, למשאבים הפנימיים והחיצוניים שלו ולערכים שחשובים לו.

 

פסיכותרפיה

השיטות הטיפוליות ביעילות ביותר להתמודדות פסיכולוגית עם קשיי הסתגלות הן טיפול CBT (טיפול קוגנטיבי התנהגותי), שעוזר להתמודד עם הזכרונות והמחשבות הקשים באופן מבוקר באמצעות דמיון מודרך ומטלות התנהגותיות, טיפול תמיכתי או טיפול קבוצתי.

באופן כללי, חשובה מאוד, ממש, תמיכה בין-אישית, דאגה ואיכפתיות לבריאות האישית,  תרגול מיינדפולנס, תזונה נכונה, לישון כמו שצריך, לדאוג להגיינה וגם לאסתטיקה לאמץ כל פעילות חיובית אחרת שעוזרת למתמודד להירגע, להתאקלם מחדש ולהרגיש הקלה נפשית וגופנית.

 

טיפול תרופתי 

נטילת תרופות אנטי דיכאוניות יכולה לסייע גם בשלב מוקדם של תהליך ההסתגלות. אבל, אתם יודעים, לא חובה לרוץ לשם... 

 
מתמודדים עם אירוע חיים המחייב הסתגלות?
צרו עמנו קשר לשיחת הכוונה טלפונית
להתאמה למטפל/ת במכון טמיר תל אביב
 
או למטפלי הקליניקות העמיתות שלנו בכל הארץ
 
1-800-509-809

 

 

 

 

 

כתיבה: סמדר שטינברג עריכה: איתן טמיר, מ.א., ראש המכון.

המאמר נערך לאחרונה ביום חמישי, 22 לאוגוסט 2019

 

 

 

מקורות:

 

 

Anne M. Doherty, Faraz Jabbar, Brendan D. Kelly, Patricia Casey, Distinguishing between adjustment disorder and depressive episode in clinical practice: The role of personality disorder, Journal of Affective Disorders, 168, 2014-10-15, עמ' 78–85

 

https://paindoctor.com/top-10-stressful-life-events-holmes-rahe-stress-scale/

https://en.wikipedia.org/wiki/Holmes_and_Rahe_stress_scale

http://www.abct.org/Information/?m=mInformation&fa=fs_BEREAVEMENT

 

לנדאו, ח. (2012). על המעבר לארץ אחרת. [גרסה אלקטרונית]. נדלה ב 11/4/2018, מאתר פסיכולוגיה עברית: https://www.hebpsy.net/articles.asp?id=2716

 

 

השאר תגובה

מה דעתך? מוזמנים להגיב!

שיחת הכוונה לקבלת המלצה על הפסיכולוג/ית שלך:


הכניסו את הטלפון שלכם ואנו ניצור עמכם קשר בהקדם


השאר טלפון(*)

מס׳ הטלפון אינו תקין

אימות

חובה





מה בא לך לקרוא היום?

דברו איתנו עוד היום להתאמת פסיכולוג או פסיכותרפיסט בתל אביב ובכל הארץ! צור קשר

מכון טמיר מוכר ע״י מועצת הפסיכולוגים כמוסד שמכשיר ובוחן מתמחים בפסיכולוגיה קלינית

רח' יגאל אלון 157 ת״א, 6745445 

972-3-6031552

info@tipulpsychology.co.il 

פרטיות ותנאי שימוש באתר
הצהרת נגישות

 

© כל הזכויות שמורות למכון טמיר