טיפים להורים: איך מתמודדים עם פחד וחרדות של ילדים מקורונה?

איך לעזור לילדים להתמודד עם פחד מקורונה?

וירוס הקורונה כבר כמעט לגמרי מאחורינו, אבל עדין מעורר חששות, פחדים וחרדות בכל העולם.

האימה הגלובלית, שפחות ופחות סבורים היא מופרזת, איננה מוגבלת רק למתמודדים עם פחד מוירוסים וחיידקים, היא רלוונטית לכל אדם ובכל גיל.

ילדים ובני נוער חשופים הרבה יותר ממה שצריך למדיה באינטרנט, וכאשר מבוגרים עסוקים במושגים קליניים כמו פנדמיה (מגיפה עולמית) ובתמורות כלכליות (כמו הפיטורים הנרחבים עליהם הודיעה חברת אל על), הם עושים הסקות סובייקטיביות משלהם. כמו תמיד, הם משלימים את המידע החסר וכמו תמיד הם מספיק נבונים כדי להבין שכאשר ההורים מתחמקים מתשובות אמיתיות ומלאות, יש כאן אישו רציני.

ההחלטה של ממשלת ישראל ומשרד הבריאות לבטל את הלימודים בבית הספר עד הודעה חדשה בעקבות המגיפה העולמית שנקלענו אליה כולנו, מערערת את תחושת הביטחון של ילדינו, ומביאה את התסריטים המפחידים היישר אל תודעתם,  בגן המשחקים, בחוגים ובשיחות בין חברים. 

הורים רבים תוהים כיצד לדבר עם ילדים על המגיפה באופן מווסת ומרגיע, שלא יגרום לילדים להיות מודאגים יותר ממה שהם כבר עשויים להיות.

קרין אמיתי, עו״ס קלינית ומטפלת במכון טמיר בתל אביב, הכינה דף עצות וטיפים להורים, שנועד לסייע בשיחה אותנטית עם הילדים. מוזמנים לקרוא, להיעזר וגם לשתף:

 

טיפים להורים על התמודדות עם חרדת קורונה של הילדים

 

 

שאלות ותשובות להורים 

 

הרבה ילדים חווים חרדה בקורונה. 

אתר UNICEF מציע טיפים, איך לעזור להורים לעזור לילדים, לאור כמה בעיות נפוצות בקורונה:

 

הילד שלי מפחד לחזור לבית ספר. איך לעזור לו להירגע?

החזרה לבית ספר תמיד יכולה להלחיץ, ועל אחת כמה וכמה בקורונה. אתם יכולים לעזור לילד להירגע באמצעות שיחה פתוחה על מה שמדאיג אותו, ושבה אתם תתנו לו להבין שזה טבעי להרגיש חרדה. הילד יכול להרגיש עצבני או מסויג מהחזרה ללימודים, בעיקר אם הוא למד בבית חודשים. חשוב להיות כן עם הילד, ואפשר למשל לעבור איתו על כל מיני שינויים שצפויים בבית הספר, כמו הצורך ללבוש מסיכות. הילד גם יכול להרגיש שהריחוק הפיזי מהחברים והמורים יהיה לו קשה. צריך לעודד אותו לחשוב על דרכים אחרות להישאר מחובר אליהם. כדאי לאשר את אמצעי הזהירות שבהם צריך לנקוט כדי שכולם יישארו בריאים, ולהזכיר לילד שהוא יכול לעזור למנוע מהווירוס להתפשט על ידי כך שהוא ישטוף ידיים עם סבון וישתעל או יתעטש לתוך המרפק. צריך גם להזכיר לו את הדברים החיוביים: שהוא יוכל לראות את חברים והמורים שלו ושהוא ימשיך ללמוד דברים חדשים. 

 

הילד שלי נלחץ מהמחשבה שהוא יצטרך לשים מסיכה בבית הספר. מה להגיד לו?

צריך לגשת לשיחה הזו עם אמפתיה ולהגיד לו שאתם מכירים את התחושה של חרדה סביב הקורונה, ושזה בריא לדבר על הדאגות והרגשות שלנו. ילדים יכולים להתעצבן או להיות מתוסכלים אם הם מרגישים שקשה להם לחבוש מסיכה, בעיקר כשהם רצים ומשחקים. אפשר להבטיח לילד שגם הילדים והמבוגרים האחרים מתאמצים לשים מסיכה כדי לשמור על הבריאות שלהם ושל המשפחה שלהם, ולהדגיש שחשוב לציית להוראות כדי לא להזיק לאנשים שהם יותר פגיעים.

 

איך אני יכול לעודד את הילד שלי למלא אחר ההוראות, למשל של שטיפת ידיים וריחוק חברתי, בלי להדאיג אותו?

אחת הדרכים הכי טובות לשמור על ילדים מהקורונה היא פשוט לעודד אותם לשטוף ידיים בקביעות. זאת לא צריכה להיות שיחה מפחידה. תשירו ביחד איתם את השיר שהם הכי אוהבים או תרקדו ביחד, כדי שהלימוד של אמצעי הזהירות יהפוך לכיף. תוודאו שאתם מלמדים אותם שחיידקים הם בלתי נראים, כי כשהילד יבין למה הוא צריך לשטוף ידיים, סביר להניח שהוא ימשיך לעשות את זה. כדאי גם להראות לו איך לכסות עם המרפק שיעול או עיטוש, ולבקש ממנו שיגיד לכם אם הוא מרגיש שמתחיל להיות לו חום או קושי בנשימה או שהוא משתעל. 

 

הילד שלי לא נמצא באותה קפסולה בבית הספר עם החברים הקרובים שלו. זה גורם לו להרגיש עוד יותר מבודד. איך הוא יוכל להרגיש יותר מחובר לכיתה ולחברים שלו?

מצב שבו הילד מרגיש שהוא מופרד מהחברים שלו יכול לגרום לו לחרדה. חשוב שתתנו לו את המידע על איך שזה הולך להיראות עכשיו במתכונת החדשה, וגם תכינו אותו לכך שיכול להיות שבית הספר ייסגר שוב, כדי שזה יעזור לו להסתגל למצב כזה, אם הוא יתרחש. חשוב גם להזכיר לו כל הזמן שאפשר ללמוד בכל מקום, גם בבית הספר וגם בבית. לילדים שיש להם אינטרנט בבית, שימוש מבוקר ובטוח במשחקים אונליין, מדיה חברתית ותוכניות וידאו צ׳אט יכול לתת הזדמנויות נהדרות לתקשר עם אחרים, ללמוד ולשחק עם חברים, הורים וקרובי משפחה. גם אפשר לעודד את הילד להשתמש בקול שלו אונליין כדי לשתף את ההשקפות שלו ולתמוך במי שצריך תמיכה בזמן הקורונה. אפשר גם לעודד את הילד לנצל את הכלים הדיגיטליים בשביל להיות בתנועה, למשל סרטונים אונליין עם תרגילי התעמלות לילדים ומשחקי וידאו שדורשים תנועה פיזית. תזכרו שצריך לאזן בין בילוי אונליין לפעילויות אופליין, כולל זמן מחוץ לבית, אם זה אפשרי. 

 

איך אני יכול לבדוק בעדינות כיצד הילד שלי מתמודד?

חשוב להיות רגועים ופרואקטיביים בשיחה עם הילד כדי לבדוק איך הוא מתמודד. הרגשות שלו ישתנו כל הזמן וצריך להראות לו שזה בסדר. בבית הספר או בבית, מי שמטפל בילד צריך להפעיל אותו בפעילויות יצירתיות, כמו משחק או ציור, כדי לעזור לו לבטא ולתקשר בסביבה בטוחה ותומכת רגשות שליליים שהוא אולי חווה. זה יעזור לו למצוא דרכים חיוביות לבטא רגשות קשים כמו כעס, פחד ועצב. בגלל שהרבה פעמים ילדים מאמצים את הסימנים הרגשיים שהם קולטים מהמבוגרים המשמעותיים בחיים שלהם, כולל הורים ומורים, חשוב שהמבוגרים ינהלו טוב את הרגשות של עצמם, יקשיבו לדאגות של הילד, יאשרו אותם וידברו אליו בחביבות. 

 

יש משהו שאני צריך לשים אליו לב במיוחד סביב החזרה של הילד לבית הספר? 

חוץ מלבדוק את הבריאות הגופנית של הילד ואת מצב הלמידה שלו כשהוא חוזר לכיתה, אתם צריכים לפקוח עין לגבי סימנים של מתח וחרדה. המגפה יכולה להשפיע על הבריאות הנפשית של הילד וחשוב להראות לו שזה נורמלי ובסדר להרגיש מוצף לפעמים. כשיש ספק, צריך לבחור באמפתיה ותמיכה. יש גם דאגה ממקרים של סטיגמה ואיומים שיכולים להתרחש כשהילד חוזר לבית הספר, בגלל חלק מהמידע הכוזב סביב הקורונה. צריך להסביר לילד שהווירוס לא קשור בכלל לאיך בן אדם נראה, מאיפה הוא בא או איזו שפה הוא מדבר. צריך לעודד את הילד לספר למבוגר שהוא סומך עליו אם מציקים לו בבית הספר או קוראים לו בשמות. תזכירו לילד שלכולם מגיע להרגיש בטוחים בבית הספר ואונליין. איומים זה דבר שהוא תמיד רע וכל אחד מאיתנו צריך לעשות את החלק שלו כדי להפיץ טוב לב ולתמוך באחר.

 

הילד שלי מוטרד מאיומים בבית הספר ואונליין. איך אני יכול לדבר איתו על זה?

חשוב לתת לילד להבין שהוא לא לבד ושהוא תמיד יכול לדבר אתכם או עם מבוגר אחר שהוא סומך עליו. ככל שתדברו עם הילד יותר על איומים, כך הוא ירגיש יותר נוח להגיד לכם אם הם ראו או חוו דבר כזה. תבדקו איתו על בסיס יומי ותשאלו אותו איך היה לו בבית הספר ובפעילויות אונליין, וגם על הרגשות שלו. יש ילדים שלא יבטאו את הרגשות שלהם מילולית, אז צריך לשים לב להתנהגויות חרדתיות או אגרסיביות שיכולות לרמוז שמשהו לא בסדר. אפשר גם לנהל עם הילד שיחות פתוחות וכנות על איך להישמר אונליין. צרו דיאלוג כן עם הילד על האנשים שאיתם הוא מדבר ואיך הם מדברים. תוודאו שהוא מבין את הערך של אינטראקציות חביבות ותומכות, ושקשרים מרושעים, מפלים או לא הולמים אינם באים בחשבון. תעודדו את הילד להגיד באופן מידי לכם או למבוגר אחר שהוא בוטח בו אם הוא חווה קשרים כאלה. תפקחו עין ושימו לב אם הילד נהיה מרוחק או עצבני, או משתמש במכשירים האלקטרוניים שלו יותר או פחות מהרגיל. זה יכול להיות סימן שהוא חווה איומים אונליין. חשוב גם שתכירו את מדיניות ההגנה והאיומים של בית הספר, את מנגנון ההפניות המתאים ואת מספרי הטלפון הזמינים למקרים שבהם נדרשת עזרה.

 

מוזמנים לפנות אלינו להדרכת הורים מקוונת

להתמודדות ממוקדת עם אתגרי ההורות

בימי משבר המגיפה

 

 

עריכה:

איתן טמיר, (MA),

ראש מכון טמיר   

השאר תגובה

מה דעתך? מוזמנים להגיב!

שיחת הכוונה לקבלת המלצה על הפסיכולוג/ית שלך:


הכניסו את הטלפון שלכם ואנו ניצור עמכם קשר בהקדם


השאר טלפון(*)

מס׳ הטלפון אינו תקין





דברו איתנו עוד היום להתאמת פסיכולוג או פסיכותרפיסט בתל אביב ובכל הארץ! צור קשר

מכון טמיר הוא מוסד מוכר ע״י מועצת הפסיכולוגים ומשרד הבריאות להסמכת פסיכולוגים קליניים

בית פנינת האילון, יגאל אלון 157, תל אביב יפו, 6745445 

072-3940004

info@tipulpsychology.co.il 

פרטיות ותנאי שימוש באתר

הצהרת נגישות

שעות פעילות:

יום ראשון, 9:00–21:00
יום שני, 9:00–21:00
יום שלישי, 9:00–21:00
יום רביעי, 9:00–21:00
יום חמישי, 9:00–21:00
יום שישי, 9:00–13:00
 

© כל הזכויות שמורות למכון טמיר 2021