דיכאון וחרדה | תסמינים, טיפול, דימיון ושוני בין ההפרעות

דיכאון וחרדה - שילוב - קומורבידיות בין חרדה לדיכאון

 

חרדה ודיכאון

 

מתמודדים עם חרדה ודיכאון?

איך מזהים,

איך מטפלים

ומה הקשר בין שתיהן?

   

דיכאון וחרדה 

 

בואו נדבר על דיכאון וחרדה, כל אחת בנפרד והשילוב של שתיהן גם יחד:

 

ראשית, דיכאון וחרדה הן שתי ההפרעות הפסיכיאטריות הנפוצות ביותר.

כ-5% מהאוכלוסייה הבוגרת בעולם סובלים מדיכאון, וכ-40-50% מהסובלים מדיכאון מג'ורי יחוו גם חרדה.

 

בעוד שאבחונית הן מוכרות כהפרעות נפשיות מובחנות, קיימים חוקרים ופסיכולוגים רבים, המביאים עדויות מחקריות על היות שתי ההפרעות קרובות מאוד במקורותיהן ובתהליכים המוחיים הגורמים להן.

 

בספרות המקצועית יש אפילו שם שכולל את שתיהן: (CMD (Common mental disorders.

CMD, הפרעות נפשיות שכיחות, מתייחסות לשתי קטגוריות אבחוניות עיקריות:

הפרעות דיכאון והפרעות חרדה.

 

ההפרעות הללו שכיחות מאוד באוכלוסיה העולמית והן משפיעות בצורה חזקה על מצב הרוח או והחוויה הקיומית של המתמודדים. 

תסמיני ההפרעות נעים מבחינת חומרתם (מקל עד חמור) ומשך הזמן (מחודשים לשנים).

שתי ההפרעות מאובחנות במצבים בריאותיים ונבדלות מרגשות עצב, לחץ או פחד, שכל אחד חווה מדי פעם בחייו. 

 

לפני שנמשיך: אם אתם מעונינים בשיחת התאמה והכוונה, בה תקבלו הכוונה והמלצה לייעוץ עם פסיכולוג/ית בתל אביב, אתם ממש מוזמנים ליצור קשר.

 

 

הגדרות של דיכאונות וחרדות

 

דיכאון היא הפרעה שפוגעת בתפקוד היום יומי באופן קריטי, היא משפיעה על רמת התפקוד בעבודה, השליטה על החיים, ואפילו פוגעת ברמת קבלת ההחלטות, האדם הדיכאוני יוצר לעצמו מעין מעגל קסמים בו המחשבות והנסיגה בתפקוד מובילות לחוסר יכולת להתמודד עם הקשיים, שרק מוסיפה לתחושת חוסר הטעם וחוסר האונים.

 

הפרעות חרדה כוללות מספר תסמונות קליניות: פוביות, הפרעת חרדה כללית (GAD), הפרעת טורדנית כפייתית (OCD), הפרעת דחק פוסט טראומטית (PTSD) ועוד. 

 

מחקר חדש שפורסם בכתב העת JAMA, מלמד כי בערך 30% מהגברים ו -40% מהנשים שאובחנו כסובלים מדיכאון בטרם היותם בני 20, יאובחנו עם הפרעת חרדה בתוך חמש שנים, ו -40% מהגברים ו -50% מהנשים יאובחנו בתוך 15 שנים. 

לפי מחקר משנת 2017,  71.7% מהאנשים שחוו דיכאון חוו גם חרדה.

 

שתי ההפרעות, דיכאון וחרדה, מתכתבות זו עם זו לאורך כל הדרך.

הן מהוות הפרעות שמצויות בתחלואה נלווית אחת עם השניה ויש הטוענים כי מדובר בסופו של דבר בהפרעה אחת עם שני צדדים.

  

הנה המחשה לדימיון ולשוני בין 2 ההפרעות: 

 תסמינים משותפים ותסמינים נפרדים- 

 

 

Depression and Anxiety Signs

 

 

האם חרדה יכולה לגרום לדיכאון?

 

דיכאון וחרדה הן הפרעות נפשיות שונות, אך אנשים הלוקים בדיכאון חווים לעתים קרובות תסמינים של חרדה, כמו עצבנות, רגזנות ובעיות בשינה ובריכוז. 

עם זאת, כאמור, לכל אחת משתי ההפרעות יש גורמים וסימפטומים רגשיים, קוגניטיביים והתנהגותיים אחרים. 

 

 

דיכאון וחרדה כסימפטום

 

חרדה ודיכאון נחשבות להפרעות נפשיות שכיחות מאוד: 

לפי הערכה עדכנית, מספר הסובלים מהפרעות דיכאון או הפרעות חרדה בארה"ב עומד על לא פחות מ-40 מליון בני אדם. 

 

קלינאים יכולים לראות בשילוב בין שתי ההפרעות קושי מרכזי לטיפול, או קושי משני. כשמדובר בהפרעה מרכזית, זה די ברור - מטפלים בכל אחת מההפרעות בנפרד ובשתיהן גם יחד.

 

מה שמעניין יותר הוא שהשילוב של דיכאון וחרדה מופיע כמעט תמיד כסינדרום נלווה להפרעות נפשיות קשות יותר. במובן זה, ניתן להתייחס אליהן כמו שרופאים מתייחסים לעלייה בחום שמבשרת על תחלואה סמויה יותר שחשוב לזהותה ולטפל בה. בהקשר שלנו, ההפרעות המרכזיות שעומדות מאחורי דיכאון וחרדות עלולות להיות הפרעות אישיות, הפרעות אכילה או אפילו מחלת נפש שמזדחלת לאיטה. 

 

 

קשר בין דיכאון וחרדה ל-OCD

 

מחקר  העלה כי אנשים הסובלים מחרדה ומדיכאון גם יתמודדו לא אחת גם מסימפטומים של הפרעה טורדנית כפייתית (OCD), וכי תסמינים כאלה אף יכולים לנבא את קיומן, חומרתן ונתיבן של דיכאון וחרדה. 

המחקר כלל 2981 משתתפים בוגרים, בגילאי 18 עד 65, חלקם מתמודדים עם חרדה ודיכאון ואילו האחרים, שלא אובחנו כסובלים מהפרעה נפשית כלשהי, הושמו כמשתתפים בקבוצת ביקורת. 

מכלל המשתתפים בקבוצת המחקר, 205 סבלו מדיכאון, 270 מחרדה ו-272 כסובלים משילוב של דיכאון וחרדה. 76.4% מהמשתתפים לא סבלו מסימפטומים טורדנים כפייתיים, 23.6% דווקא כן.

 

איילת כהן תדהר MSW פסיכותרפיסטית במכון טמיר הרצליה

איילת כהן-תדהר, MSW, מטפלת בדיכאון וחרדה, מכון טמיר בהרצליה 

 

 

ממצאים:

 

  • מגדר גברי, גיל צעיר ורמות השכלה נמוכות נמצאו כקשורות עם סימפטומים טורדנים כפייתיים

  • סימפטומים של OCD קשורים לרמה גבוהה יותר של חרדה ודיכאון

  • תסמיני OCD נמצאו בשיעורים גבוהים יותר בקרב אנשים שאובחנו כמתמודדים עם דיכאון וחרדה

 

מחקר המשך העלה כי 4.5% מהמשתתפים הבריאים מקבוצת הביקורת פיתחו הפרעות חרדה ודיכאון שאליהן נלוו גם סימפטומים טורדנים כפייתיים.

בקרב 19.5% מהמשתתפים שאובחנו כבר במחקר הראשון כסובלים מהפרעת דיכאון/חרדה, או שתיהן, דיווחו על הישנות של דיכאון או חרדה במסגרת השנתיים שחלפו בין המחקר הראשון למחקר ההמשך, ונלוו לה הסימפטומים הטורדנים-כפייתיים.

 

 

את הקשר בין דיכאון ל-OCD ניתן להבין באמצעות כמה הסברים אפשריים:

 

  • OCD ← דיכאון (עקב פגיעה באיכות חיים). יוצר סבל ופוגע באיכות החיים.

  • דיכאון ← OCD (חוסר אונים, חוסר משאבים פוגעים בתהליך הסינון). יכול להיות שהדיכאון גורם לOCD, מפחית את המשאבים הקוגניטיביים שאנו זקוקים להם על מנת לסנן.

  • מעט סרוטונין ← דיכאון ו-OCD. ייתכן שהוויסות האבנורמלי של הסרוטונין גורם הן לדיכאון והן לOCD (ושניהם מטופלים בהצלחה בחלק מהמקרים בעזרת SSRI). 

 

 

דיכאון וחרדה בהריון 

 

דיכאון וחרדה בהריון, בעיקר בשליש האחרון בתקופה שלפני הלידה, עלול להשפיע לרעה על ההתפתחות המוקדמת של המוח: תסמיני דיכאון וחרדה של האם במהלך הטרימסטר השלישי להריון עלולים לפגוע בהתפתחות המוח בשלביה המוקדמים.

מחקר עדכני העלה כי סימפטומים של חרדה ודיכאון משפיעים, בהתאם לחומרתם, על צפיפות החומר הלבן במוחו של התינוק, שתפקידו לחבר בין אזורי מוח שונים.

 

 

הבדלים בהשפעות על בנים ובנות

 

עוד נמצא כי בקרב תינוקות בנות, קשורים סימפטומים של דיכאון וחרדה בעת היותה של האם בהריון, עם צפיפות נמוכה של החומר הלבן באזורי המוח הקדמיים, בעוד שאצל תינוקות בנים קושרו הסימפטומים דווקא לצפיפות גבוהה של החומר באזורים אלו.

למה? 

ההסבר הפיזיולוגי לכך קשור בזמני ההתפתחות השונים של החומר הלבן אצל בנים לעומת בנות, כאשר אצל בנות הוא מתפתח מוקדם יותר- וייתכן שבשל כך גם ניזוק יותר כתוצאה מהשלכות הסימפטומים.

 

חופית ויצמן בבאי מטפלת CBT ברמת גן מכון טמיר

חופית ויצמן בבאי, מטפלת CBT בחרדה ודיכאון, עמיתת מכון טמיר ברמת גן

 

  

קשר בין חרדה ודיכאון לבין מחלות כרוניות

 

מחקר שפורסם לאחרונה העלה כי נשים המתמודדות עם דיכאון או חרדה מצוות בסיכון גבוה יותר לפתח מחלות כרוניות לאורך זמן, זאת בהשוואה לנשים ללא דיכאון או חרדה (Bobo et al, 2022).

החוקרים השוו את שיעורי ההיארעות של 15 מצבים כרוניים בקרב מטופלות שאובחנו עם דיכאון או חרדה, דיכאון וחרדה נלווים, וללא דיכאון או חרדה.

המצבים הכרוניים כללו יתר לחץ דם, מחלת עורקים כליליים, סוכרת, שבץ מוחי, אסטמה וסרטן.

 

במחקר שנערך במרפאה לכאבי ראש, נבדקו כמעט 600 מטופלים - חלקם סובלים מסימפטומים של דיכאון וחרדה וחלקם בריאים מבחינה נפשית. הממצאים מראים כי בקרב אנשים הסובלים מחרדה ודיכאון ישנה תכיפות גבוהה יותר של התקפי מיגרנה.

 

ממצא מעניין נוסף העולה מהמחקר הוא שאיכות שינה גרועה מהווה גורם מנבא לסימפטומים חמורים של דיכאון וחרדה. החוקרים הסיקו מהממצאים כי טיפול רפואי החותר להפחתת תכיפות כאבי הראש יכול גם לגרום לתוצאה משנית חיובית של הפחתת הסימפטומים של דיכאון וחרדה, בקרב המטופלים הסובלים ממיגרנות.

 

מחקר אחר השווה תסמינים של לחץ, חרדה ודיכאון בקרב 141 עובדים הסובלים ממגרנות לעומת קבוצה של 109 עובדים בריאים המצויים בתנאים תעסוקתיים דומים. בעוד שרמת הדיכאון הייתה נמוכה ודומה בשתי הקבוצות, רמות החרדה בקבוצת המיגרנה היו גבוהות יותר באופן משמעותי.

 

מחקר ישראלי מלמד כי דיכאון וחרדה הם פקטורים המנבאים כאב כרוני בעתיד, אבל לא להיפך.

 

מחקר מ-2021 מלמד על קשר אפשרי בין דיכאון וחרדה לבין התפתחות גלאוקומה.

ועוד היד נטויה.

 

 

מילה על אלרגיות

 

סקירה שפורסמה בכתב עת מקצועי על אלרגיות, עלתה על קשר משמעותי ומעניין בין נזלת אלרגית וסיכון מוגבר לחרדה ודיכאון בקרב מתבגרים.

בנוסף לשילוב שלנו, נמצא כי בני הנוער היו גם יותר אימפולסיביים ופחות מצליחים להתמודד עם לחצים נפשיים.

 

למה דיכאון וחרדה מתגברות בחודשי החגים? <  מאת אילנה שטטולנד, אתר מעריב <

 

דר דוד זוהר פסיכולוג קליני מומחה מכון טמיר תל אביב

דר׳ דוד זוהר, פסיכולוג קליני ומטפל בחרדה ודיכאון, עמית מכון טמיר ת״א

 

 

האם מדיטציה ומיינדפולנס עוזרות בהפחתת דיכאון וחרדה?

 

שאלה טובה. התשובה היא "ככה ככה":

 

מחקר מטא-אנליזה שפורסם בכתב העת JAMA בחן את יעילותן של תכניות לתרגול מדיטציה ומיינדפולנס על בסיס 47 מחקרים מבוססי-ראיות שבדקו את השפעת התרגול על תסמיני דיכאון וחרדה, לצד בעיות סומטיות ונפשיות אחרות.

 

תוצאות המטא-אנליזה לגבי מטופלים המתמודדים עם דיכאון, חרדה וכאבים כרוניים, מצאו אפקט מתון בלבד, בעוד שלגבי מתמודדים עם בעיות אחרות (כמו חוסר קשב, שימוש בחומרים ולחץ נפשי) לא נמצאה כל הוכחה להשפעה חיובית.

 

עם זאת, מחקר שנערך השנה הראה קשר בין תרגול מיינדפולנס לבין רמות נמוכות יותרשל דיכאון וחרדה, נתונים אשר מתווספים לאלה שעלו ממחקרים קודמים, שהצביעו על כך ששילוב של מיינדפולנס עם טיפול קוגניטיבי-התנהגותי (CBT) עשוי למנוע הישנות של אפיזודות דיכאוניות באותה רמת יעילות של תרופות נוגדות דיכאון.

 

 

השפעת קנאביס על דיכאון וחרדה

 

בעוד שקיימות עדויות של מליוני משתמשים, המוכנים להישבע כי צריכת קנאביס מרגיעה את חרדתם ומפחיתה את מידת הדכדוך שלהם, המחקרים בנושא מבלבלים וסותרים.

 

למשל, מחקר שפורסם ב-2018 ובחן תוצאות של מחקרים על ההשפעה ארוכת הטווח של שימוש בקנאביס, העלה כי צריכת גראס / מריחואנה רפואית מחמירה את התסמינים של דיכאון וחרדה, או לפחות אינה מיטיבה עמן. מחקרים אחרים מראים תוצאות הפוכות - למשל מחקר חדש שהראה כי נטילת CBD, הרכיב שאינו פסיכואקטיבי בקנאביס, יעיל לטיפול בפוביות.

 

מתוך החוויות הסובייקטיביות של משתמשים קבועים, שעולות לא אחת בטיפולים פסיכולוגיים, אפשר באמת לשמוע על השונות הרבה שקיימת בשימוש בסם: אצל חלק מהמטופלים העישון מעורר רגיעה והסחת דעת, שמאפשרת להשקיט את הדעת וללכת לישון ברוגע. רבים מהם מתארים את החומר כ"נס",  וחלקם אפילו מגיעים לרמה של פיתוח תלות בקנאביס.

 

אצל משתמשים אחרים קורה בדיוק ההיפך: העישון גורם ל"סרט רע", חוויה שמעצימה את החרדה ואת תהומות הדיכאון. רבים מתנסים פעם אחת ומעדיפים לוותר על התנסויות נוספות. 

 

 

חרדה, דיכאון והתמכרות לתרופות משככות כאבים 

 

במחקר חשוב, שהתבסס על נתונים מהשנים 2011-2013  דיווחו נבדקים על מצבם הרפואי הפיזי והנפשי ועל אופי השימוש בתרופות נוגדות כאב.

 

מסקירת הנתונים ועיבודם נמצא כי מבוגרים עם דיכאון או חרדה היו בסיכון גבוה בהרבה, בהשוואה לאחרים, לשימוש יתר בתרופות מרשם לשיכוך כאבים- 18.9% בקרב הסובלים מדיכאון וחרדה לעומת 5% באוכלוסיה הכללית.

 

ממצאי המחקר מציעים תובנה חדשה וחשובה לרופאים לגבי רישום יתר של משככי כאבים למתמודדים עם דיכאון או חרדה. הרופאים מצויים אמנם בעמדה מורכבת, כיוון שהם עומדים ישירות מול קשיי החולה ובקשותיו, אך הם צריכים להביא בחשבון את הקשר המחקרי בין הפרעות נפשיות לבין התמכרות לאופיאטים, בבואם לרשום תרופות ממכרות לשיכוך כאבים.

 

חשוב לזכור כי לא ניתן להסיק על סיבתיות וכי דיכאון וחרדה קשורים בהמון תופעות והתנהגויות בחיים, למשל אכילת ג׳אנקפוד.

 

 

האם ההבדלים בין גברים ונשים בשיעור החרדה והדיכאון קשורים בהבדלי השכר בין המינים?

 

מחקרים קודמים העידו על כך ששיעור הנשים המאובחנות עם דיכאון והפרעת חרדה מוכללת (GAD) הוא כמעט פי שתיים בהשוואה לגברים. בקרב טרנסג'נדרים שיעורן של 2 ההפרעות הוא הגבוה ביותר.

 

מחקר מוח חדש שפורסם לאחרונה לקח את הנתון המצער הזה צעד אחד קדימה ובחן מדוע זה קורה: מסתבר שהשוני בהכנסות בין המינים מהווה גורם מרכזי:

 

חוקרים מאוניברסיטת קולומביה בניו יורק ניתחו נתונים של 22,581 מבוגרים עובדים בגילאים 30-65 ומצאו שנשים המשתכרות פחות בהשוואה לקולגות גברים,  אכן סובלות כמעט פי 2.5 מדיכאון והפרעת חרדה מוכללת ביח לגברים. אך בקרב נשים שקיבלו שכר זהה או גבוה בהשוואה לקולגות הגברים,  הסיכויים ללקות בדיכאון או בהפרעת חרדה מוכללת (GAD) היו  זהים לסיכויים של הגברים. יתירה מכך, נשים שמפרשות את הסיבה לשכרן הנמוך כהיעדר יכולת אישית,  ולא כאפליה מגדרית, נמצאות בסיכון מוגבר ללקות בדיכאון והפרעות חרדה.

 

מחקר זה, לצד מחקרים מקבילים, מלמד כי האפליה המובנית בשכר גברים ונשים, שקיימת גם בישראל, מסבירה חלקית את פערי המגדר בהפרעות במצב הרוח.

 

 

מהגרים לא חוקיים - בסיכון גבוה לסבול מדיכאון וחרדה

 

מחקר חדש שנערך באוניברסיטת Rice קובע כי כמעט מחצית מהמהגרים המקסיקנים שחיים ליד הגבול הדרומי בארה"ב ללא הרשאה סובלים מהפרעה נפשית, לרוב דיכאון או חרדה. ככלל, המחקר העלה כי בקרב המתמודדים עם מצוקה על רקע הגירה בקבוצת הגיל 18-25, קיים סיכוי גבוה לפתח הפרעה נפשית.  המחקר בחן כמעט 250 מתושבי האזור הבוגרים, כשני שליש מהם נשים והיתר גברים. מרבית המהגרים שלקחו חלק במחקר שוהים בארצות הברית מעל עשר שנים. המחקר בדק האם הם עומדים בקריטריונים להפרעה נפשית. נמצא כי 23 אחוזים מבין המשתתפים סובלים מהפרעה כזו או אחרת: 14% סבלו מדיכאון מז'ורי, 8% סבלו מהפרעת פניקה ו-7% סבלו מהפרעת חרדה מוכללת .

 

פסיכולוגים ומומחים הוסיפו והתייחסו להשפעות הנפשיות מרחיקות הלכת על ילדי מהגרים, בעיקר על רקע ההפרדה בין הורים לילדיהם ב-2018, עם יישום החלטות הממשל האמריקאי לגבי מהגרים לא חוקיים. לדברי מומחים, ילדי מהגרים שהופרדו מהוריהם מצויים בסיכון לפיתוח טראומה על רקע של 'לחץ רעיל', המתבטא בדיכאון, כעס, קשיי למידה וקושי לקבל אהבה.

 

לאור התייחסויות קשות אלה, יזם ארגון הפסיכולוגים האמריקאי (APA) עצומה של אנשי מקצוע הדורשים לבטל מיידית את הפרדת הילדים ובני הנוער.  

 

 

דיכאון וחרדה בקרב ילדים ובני נוער

 

יותר מ-35% מהילדים עד גיל 16 עלולים להיחשף להפרעה נפשית בשלב כלשהו בחייהם.

 

מעבר למצוקה הנגרמת לילד, פסיכופתולוגיה בקרב ילדים גובה מחיר גבוה, כלכלי ונפשי, מהמשפחה. חרדה ודיכאון הן הפרעות הנפשיות שכיחות בקרב ילדים ומתבגרים, כאשר הנתונים עולים בגיל ההתבגרות. 

ישנה חשיבות גדולה להשקעת מאמצים במניעה ובטיפול בחרדה ודיכאון בקרב ילדים.

מחקרים מצאו כי תכניות התערבות מניעתיות בקרב ילדים קטנים הן יעילות ביותר בהפחתת דיכאון וחרדה, שכן בגיל מוקדם קיימת גמישות מוחית והתנהגותית גדולה יותר.

למשל, תכניות התערבות המותאמות לילדי גן עשויות לספק להם כלים להתמודד עם חרדה שעשויה להופיע במעבר לבית הספר היסודי.

   

 

טיפול בדיכאון וחרדה

 

טיפול קוגניטיבי התנהגותי (cbt) נחשב כיום לטיפול קו ראשון עבור מתמודדים עם דיכאון וחרדה. הטיפול מעודד את המטופל לבחון את מחשבותיו השליליות מדרבן אותו לצאת לפעולה ומחזק הצלחות אישיות בהתמודדות עם האתגרים היום יומיים.

 

בנוסף, טיפול CBT יציע בניית מטרות והצבת יעדים ריאליים וחיוביים להווה ולעתיד. קראו עוד על טיפול בדיכאון ועל טיפול בחרדה.

 

אבל יש לציין את החשיבות של מניעה בדיכאון וחרדה. 

למשל, מחקר מ-2023 העלה כי צריכה שוטפת של אוכל מטוגן, כמו צ׳יפס, משפיעה על חיי הנפש וקשורה עם שיעור גבוה יותר של חרדה ודיכאון.

 

קראו על טיפול בדיכאון <

טיפול CBT לילדים ולמתבגרים < 

דיכאון וחרדה אצל חולי סרטן <

 

 

בואו לדבר עם מישהו

 

מוזמנים לשיחה עם איתן טמיר,

ראש המכון והמנהל המקצועי, 

לשיחת ייעוץ קצרה, ממוקדת וחד-פעמית - 

הערכה מותאמת אישית, חידוד הבעיה

והכוונה מדויקת למטפל.ת -

אצלנו או אצל עמיתים.

 

עלות: 140 ש"ח

 

 

הרשמה מהירה:

 

 בתל אביבאונליין בזום

 

 

מענה לכל שאלה

(המענה אנושי, לפעמים לוקח זמן):

התייעצות עם פסיכולוג מטפל

 

  

Clinical Psychologists Tel Aviv

 

 

 

עדכון אחרון

 

16 בדצמבר 2023

 

 

 

קראו המלצות מאומתות של לקוחות ועמיתים:

 

 

 

 

כתיבה:

 

 לירון שניר, MSW,

יחד עם מומחי מכון טמיר

 

 

תודות:

 

אסתר מכלוף, MA,

פסיכולוגית בהתמחות חינוכית

 

בדיקת עובדות והצהרה לגבי אמינות המאמר מדיניות כתיבה

 

 

 

מקורות:

 

Ballenger, J. C. (2000). Anxiety and Depression: Optimizing Treatments. Primary Care Companion to The Journal of Clinical Psychiatry, 2(3), 71–79

 

Bobo WV, Grossardt BR, Virani S, St Sauver JL, Boyd CM, Rocca WA. Association of Depression and Anxiety With the Accumulation of Chronic Conditions. JAMA Netw Open. 2022;5(5):e229817. doi:10.1001/jamanetworkopen.2022.9817

 

Chu, H. , Liang, C. , Lee, J. , Yeh, T. , Lee, M. , Sung, Y. and Yang, F. (2018), Associations Between Depression/Anxiety and Headache Frequency in Migraineurs: A Cross‐Sectional Study. Headache: The Journal of Head and Face Pain, 58

 

Devlen, J. (1994). Anxiety and depression in migraine. Journal of the Royal Society of Medicine, 87(6), 338–341

 

Dean DC, Planalp EM, Wooten W, et al. Association of Prenatal Maternal Depression and Anxiety Symptoms With Infant White Matter Microstructure. JAMA Pediatr. Published online August 27, 2018

 

Goyal M, Singh S, Sibinga EMS, et al. Meditation Programs for Psychological Stress and Well-beingA Systematic Review and Meta-analysis. JAMA Intern Med. 2014;174(3):357–368

 

Hofmeijer-Sevink MK, Batelaan NM, van Megen HJGM, et al. Presence and predictive value of obsessive-compulsive symptoms in anxiety and depressive disorders [published online January 1, 2017]. Can J Psychiatry

 

Luz M. Garcini, Juan M. Peña, Thania Galvan, Christopher P. Fagundes, Vanessa Malcarne, Elizabeth A. Klonoff. Mental disorders among undocumented Mexican immigrants in high-risk neighborhoods: Prevalence, comorbidity, and vulnerabilities.. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 2017; 85 (10): 927

 

Mammen, G. et al (2018). Association of Cannabis With Long-Term Clinical Symptoms in Anxiety and Mood Disorders: A Systematic Review of Prospective Studies. J Clin Psychiatry. 2018 Jun 5;79(4). pii: 17r11839

 

Parmentier FBR., et al (2019).. Mindfulness and Symptoms of Depression and Anxiety in the General Population: The Mediating Roles of Worry, Rumination, Reappraisal and Suppression. Frontiers in Psychology, 2019 Mar 8;10:506

 

Platt, J. (2016). Unequal depression for equal work? How the wage gap explains gendered disparities in mood disorders. Social Science & Medicine Volume 149, Pages 1-8. Social Science & Medicine

 

Reisner, Sari L. et al. (2016). Social Epidemiology of Depression and Anxiety by Gender Identity. Journal of Adolescent Health , Volume 59 , Issue 2 , 203 - 208 

 

Shin D, Jung K, Park H and Park C. The effect of anxiety and depression on progression of glaucoma. Nature. Published online January 19, 2021. doi:10.1038/s41598-021-81512-0

 

Strang, J. F., Kenworthy, L., Daniolos, P., Case, L., Wills, M. C., Martin, A., & Wallace, G. L. (2012). Depression and Anxiety Symptoms in Children and Adolescents with Autism Spectrum Disorders without Intellectual Disability. Research in Autism Spectrum Disorders, 6(1), 406–412

 

Spijker J, Muntingh A, Batelaan N. Advice for Clinicians on How to Treat Comorbid Anxiety and Depression. JAMA Psychiatry. 2020;77(6):645–646

 

van Tuijl, LA, Basten, M, Pan, K-Y, et al. Depression, anxiety, and the risk of cancer: An individual participant data meta-analysis. Cancer. 2023; 1-13. doi:10.1002/cncr.34853

 

Wakone, C. et al (2003). Stress, Anxiety, Depression and Migraine.  Cephalalgia, Volume: 23 issue: 6, page(s): 451-455 Issue published: July 1, 2003

 

Wang, A., Wan, X., Zhuang, P., Zhang, Y., et al. (2023). High fried food consumption impacts anxiety and depression due to lipid metabolism disturbance and neuroinflammation. Proceedings of the National Academy of Sciences, 120(18), e2221097120. https://doi.org/10.1073/pnas.2221097120

 

Wiley. (2017, October 18). Anxiety and depression linked to migraines. ScienceDaily. Retrieved June 4, 2018

 

Zhou, Y., et al (2017). Comorbid generalized anxiety disorder and its association with quality of life in patients with major depressive disorder. Scientific reports, 7, 40511

 

https://www.washingtonpost.com/national/health-science/greater-opioid-use-and-mental-health-disorders-are-linked-in-a-new-study/2017/06/25/628f48d0-59c6-11e7-9fc6-c7ef4bc58d13_story.html

 

https://www.washingtontimes.com/news/2018/jun/21/separated-children-may-develop-toxic-stress-say-he/

 

http://www.psychiatryadvisor.com/depressive-disorder/obsessive-compulsive-symptoms-predict-anxiety-and-depression/article/673501/

 

https://www.freep.com/story/news/local/michigan/2018/06/19/immigrant-children-health-separated/713386002/

 

https://www.psychologytoday.com/us/blog/brainstorm/201806/apa-urges-trump-change-immigration-policy-0

 

https://in.bgu.ac.il/Pages/news/Depression-Anxiety-Pain.aspx

 

  

 

 

שיחת הכוונה לקבלת המלצה על הפסיכולוג/ית שלך:


הכניסו את הטלפון שלכם ואנו ניצור עמכם קשר בהקדם


שם מלא(*)

חסר שם מלא

השאר טלפון(*)

מס׳ הטלפון אינו תקין





לאן ממשיכים מכאן?

דברו איתנו עוד היום להתאמת פסיכולוג או פסיכותרפיסט בתל אביב ובכל הארץ! צור קשר

מכון טמיר הוא מוסד מוכר ע״י מועצת הפסיכולוגים ומשרד הבריאות להסמכת פסיכולוגים קליניים

נחלת יצחק 32א׳, תל אביב יפו, 6744824

072-3940004

info@tipulpsychology.co.il 

פרטיות ותנאי שימוש באתר

הצהרת נגישות

שעות פעילות:

יום ראשון, 9:00–20:00
יום שני, 9:00–20:00
יום שלישי, 9:00–20:00
יום רביעי, 9:00–20:00
יום חמישי, 9:00–20:00
 

© כל הזכויות שמורות למכון טמיר 2024